چرا خانه‌ی کلنگی بخریم؟

احتمالا اسم خانه کلنگی زیاد به گوشتان خورده است. اما می‌دانید دقیقا به چه خانه‌هایی، خانه‌ی کلنگی می‌گویند؟ یا اینکه چرا دلال‌های ساختمان، بساز بفروش ها و فعالان بازار مسکن علاقه‌ی زیادی به خانه‌های کلنگی دارند؟

به چه خانه‌ای کلنگی می‌گویند؟

وقتی اسم خانه‌ی کلنگی می‌شنوید یاد چه چیزی می‌افتید؟ خانه‌ای که به قدری قدیمی است که در زمان بیل و کلنگ ساخته شده؟ یا آنقدر فرسوده و قدیمی است که باید با کلنگ تخریببش کرد؟
تقریبا هر دو مورد می‌تواند درست باشد. خانه‌ی کلنگی معمولا ساختمان قدیمی و فرسوده‌ای دارد که سکونت در آن امکان ندارد یا بسیار سخت است. در این املاک، ساختمان ارزشی ندارد و فقط قیمت زمین محاسبه می‌شود.

به خانه‌های چند سال ساخت کلنگی می‌گویند؟

در کشورهای مختلف عمر مفید ساختمان‌ها بر اساس مصالح و کیفیت ساخت متفاوت است. در برخی کشورها عمر یک ساختمان ممکن است به 80 یا حتی 100 سال هم برسد. یعنی خانه بعد از 100 سال، کلنگی می‌شود. اما در ایران، معمولا به خانه‌هایی با عمر 20 الی 30 سال کلنگی می‌گوییم و در برخی موارد حتی به 10 سال هم می‌رسد. درباره بلوک هبلکس چیست بخوانید.

چرا خانه‌ی کلنگی بخریم؟

سرمایه گذاری

افراد مختلف با اهداف متفاوتی سراغ خانه‌های کلنگی می‌روند، اما هدف بیشتر افراد سرمایه گذاری است.
خانه‌های کلنگی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن هستند. سرمایه‌گذاری در این بازار، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. یعنی احتمالا مدت زیادی طول می‌کشد تا بتوانید روی خریدتان به سود برسید، پس بهتر است چیزی بخرید که با گذشت زمان از قیمتش کم نشود و خانه کلنگی دقیقا این ویژگی را دارد.
اگر برای سرمایه‌گذاری یک خانه‌ی نوساز بخرید، با گذشت زمان سن ساختمان افزایش یافته و از عمر مفید آن کم می‌شود در نتیجه قیمت آن هم کاهش پیدا میکند. اما در مورد املاک کلنگی، چون ساختمان ارزشی ندارد و تنها زمین ملک ارزش دارد، در طول زمان از ارزش آن کم نمی‌شود بلکه با گذشت زمان و رشد بازار قیمت آن افزایش می یابد.

زمین مناسب

در کلان شهرها معمولا پیدا کردن یک زمین مناسب برای ساخت سخت است. اگر قصد ساخت خانه‌ی شخصی دارید ، می‌توانید یک خانه‌ی کلنگی مناسب را بخرید، تخریب کنید و از نو بسازید.

بازسازی

برخی از خانه‌های کلنگی که سن کمتری دارند و چندان فرسوده نیستند، برای بازسازی و سکونت هم مناسب‌اند. می‌توانید با هزینه‌ی کمی خانه را بازسازی کرده و چندین سال استفاده کنید. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری مناسبی هم انجام داده‌اید.
اگر قصد بازسازی خانه‌ی کلنگی را دارید، باید قبل از خرید حتما میزان فرسودگی بنا و به ویژه تاسیسات را بررسی کنید. سعی کنید برای این کار از کارشناسان ماهر کمک بگیرید. اگر فرسودگی تاسیسات و بنا بیش از حد باشد، خانه قابل بازسازی نخواهد بود یا هزینه‌ی خیلی زیادی روی دستتان می‌گذارد.

امتیازهای ویژه شهرداری

دلیل بعدی برای خرید یک خانه‌ی کلنگی، امتیازات ویژه‌ایست که شهرداری‌ها به این املاک می‌دهند. البته در شرایط مختلف امتیازات متفاوتی داده می‌شود و گاهی ممکن است هیچ امتیازی در کار نباشد! بنابراین قبل از خرید، شرایط ملک را کاملا بررسی کنید.

با وجودی که خانه‌های کلنگی برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسبند اما برای خرید باید شرایط و نکات مختلفی را در نظر بگیرید.

در مطلب چطور یک خانه کلنگی مناسب بخرم؟ به این نکات پرداخته‌ایم. پیشنهاد می شود درباره انواع سقف کاذب بخوانید.

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه