خانه شمالی بخریم یا جنوبی؟

اینکه خانه شمالی بهتر است یا جنوبی، کاملا به سلایق و اولویت‌های صاحب‌خانه و همچنین منطقه جغرافیایی بستگی دارد. خانه‌های شمالی و جنوبی هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند که ممکن است برای بعضی افراد حسن حساب شود و برای برخی عیب. مثلا ممکن است شما خانه‌ی روشن‌تر و گرمتر را ترجیح دهید اما دوستتان خانه‌ی خنک‌تر و دنج‌تر را بیشتر دوست داشته باشد.

اولویت‌های شما نقش مهمی در تصمیم‌گیریتان در خرید خانه شمالی یا جنوبی دارد. شما نور بیشتر می‌خواهید یا سر و صدای کمتر؟ فضای بیشتر یا گرد و غبار کمتر؟ بودجه‌ای که برای خرید خانه یا زمین در نظر گرفته‌اید هم نقش مهمی در تعیین جهت خانه دارد.

در این مقاله خانه‌ها را از نظر ویژگی‌های زیر بررسی کردیم:

خانه های جنوبی نورگیرتراند یا شمالی؟

خانه‌های جنوبی فضای بیشتری دارند یا شمالی؟

کدام خانه‌ها ارزان‌ترند؟ شمالی یا جنوبی؟

آلودگی صوتی و گرد و غبار در کدام خانه‌ها بیشتر است؟ شمالی یا جنوبی؟

خانه‌های جنوبی نورگیرتراند یا شمالی؟

خانه‌های جنوبی در به ساختمان هستند یعنی از دو طرف نور می‌گیرند، هم از سمت کوچه و هم از حیاط. بنابراین نورگیرتر و روشن‌تر از خانه ها و واحدهای شمالی هستند. در خانه های ویلایی این مشکل را میتوان با یک حیاط خلوت در پشت خانه حل کرد در نتیجه این تفاوت زیاد به چشم نمی‌آید اما در واحد های آپارتمانی  وضعیت متفاوت است و میزان نورگیری بستگی به تک واحدی یا چند واحدی بودن آپارتمان دارد. درباره تشخیص شمالی جنوبی بودن ساختمان بخوانید.

buy a house north or south 4

 آپارتمان تک واحدی:

اگر در هر طبقه  تنها یک واحد وجود داشته باشد، در ساختمان جنوبی، واحدها از دو سمت نور می گیرند و در در ساختمان شمالی، تنها از یک سمت.

آپارتمان چندواحدی:

 در هر طبقه دو یا چند واحد وجود دارد. در این آپارتمان ها میزان روشنایی به شمالی یا جنوبی بودن خود ساختمان هم بستگی دارد:

آپارتمان چندواحدی جنوبی:

در یک ساختمان جنوبی، تمام واحدها نور یکسانی دارند. واحدهای جلویی از کوچه یا خیابان و واحدهای پشتی از حیاط نور می‌گیرند.

آپارتمان چندواحدی شمالی:

اما در ساختمان شمالی فقط از سمت حیاط نور می گیرد بنابراین، واحدهای شمالی نور خوبی از سمت حیاط دارند اما واحدهای جنوبی ساختمان شمالی، نور مناسبی ندارند و باید از  نورگیر یا پاسیو و نور مصنوعی استفاده کنند.

سرما و گرما:

نور بیشتر یعنی گرمای بیشتر. بنابراین خانه‌های نورگیرتر، گرم‌تراند. در مناطق گرمسیر معمولا خانه‌های شمالی به علت خنک‌تر بودن، طرفدار بیشتری دارند.

اگر اهل نگهداری از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی هستید یا در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، واحدهای جنوبی برای شما مناسب‌ترند چون پنجره‌های بیشتر و نور بیشتری دارند ضمن اینکه پنجره‌های جنوبی نسبت به پنجره‌های شمالی نور بیشتری دریافت می‌کنند.

خانه های جنوبی فضای بیشتری دارند یا شمالی؟

از آنجا که خانه‌های شمالی با مشکل کمبود نور روبرو هستند، برای تامین نور و روشنایی به حیاط خلوت (در خانه‌های ویلایی) یا پاسیو و یا نورگیر (در واحدهای جنوبی ساختمان شمالی) نیاز دارند. بنابراین بخشی از زیربنای مفید خانه از دست می‌رود. درباره ویژگی های یک زمین خوب بیشتر بخوانید.

buy a house north or south 3

کدام خانه‌ها ارزان‌ترند؟ شمالی یا جنوبی؟
خانه‌های ویلایی و آپارتمان‌های تک‌واحدی:

به خاطر نورگیر بودن و داشتن فضای بیشتر معمولا خانه‌های جنوبی گران‌ترند.  اگر ساعات زیادی را در خانه می‌گذرانید و بودجه‌ی لازم برای خرید یک خانه‌ی نورگیرتر را دارید پیشنهاد می‌کنیم خانه‌ی روشن‌تر را انتخاب کنید.

آپارتمان های چند واحدی:

در یک مجتمع آپارتمانی جنوبی همه‌ی واحدهای شمالی و جنوبی نور یکسان و معمولا قیمت یکسانی دارند. اما برای خرید واحد در یک مجتمع شمالی جریان متفاوت است. واحدهای شمالی روشن‌تر و گران‌ترند و واحدهای جنوبی که نور ندارند و به علت کمبود نور بخشی از زیربنای مفیدشان صرف نورگیر و پاسیو شده، ارزان‌ترند.

آلودگی صوتی و گرد و غبار در کدام خانه‌ها بیشتر است؟ شمالی یا جنوبی؟

زمان خرید خانه یا ملک در نظر داشته باشید که واحدهای جنوبی ساختمان‌های شمالی معمولا بی‌سروصداتر هستند و کمتر نیاز به گردگیری دارند. پنجره‌های رو به حیاط منشا آلودگی صوتی و پنجره‌های رو به خیابان و کوچه منشا گردوغبار و آلودگی صوتی هستند.
در هر صورت، اگر به سر وصدا حساس هستید و یا دوست ندارید مرتبا دستمال به دست باشید و گردگردگیری کنید حتما از پنجره‌های دوجداره استفاده کنید.

buy a house north or south 2

بالاخره خانه‌ی شمالی بخریم یا جنوبی؟

پاسخ این سوال به اولویت‌ها، سلایق و بودجه‌ی شما بستگی دارد. در جدول زیر ویژگی‌های خانه‌های شمالی و جنوبی را به صورت خلاصه آورده‌ایم تا با یک نگاه بتوانید مقایسه کنید.

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه